Hopp til hovedinnhold

Bekymret over økning av overdoser med smertestillende blant barn

Bildet viser en eske med paracet

Sykehuset Innlandet har opplevd en økning blant barn som har tatt for mye smertestillende som Paracet og Ibux. 

Ved Sykehuset Innlandet har det vært nær en dobling av innleggelser blant barn som har tatt for mye Paracet eller Ibux fra 2024 til 2025.

– Dette er vi bekymret for. Barn og unge tar dette for alt fra kjærlighetssorg, kjipe venner og for nervøsitet før prøver, sier seksjonsoverlege Kristian Holm ved barne- og ungdomssengeposten ved Lillehammer sykehus til P4-nyhetene.

90 overdoser

Fra 2024 til 2025 har det vært 90 innleggelser med slike pilleoverdoser ved sykehuset. De fleste er mellom 15 og 17 år gamle og har tatt alt fra en hel pakke Paracet til langt mer.

– Så ser vi dem jo kun én gang, de kommer ikke tilbake igjen. Så dette ser vi på som et rop om hjelp, sier Holm.

Giftinformasjonen deler bekymringen. Der ser de en økning i henvendelser fra barn mellom 10 og 14 år.

– Det er et tegn på en psykisk uhelse i den aldersgruppa. Det er bekymringsfullt, sier seniorrådgiver Christian Haga.

Leverskade

Dersom man tar for mye paracetamol, virkestoffet i Paracet, kan man få forgiftning. Det gir betydelig risiko for leverskade, ifølge Helse Norge.

Vanlige symptomer ved overdosering er i tillegg kvalme, brekninger og magesmerter.

Også for høyt inntak av ibuprofen, virkestoffet i Ibux, kan gi forgiftning. Symptomene er kvalme, brekninger, magesmerter, svimmelhet, øresus og påvirkning av nyrene.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse

Quiz

Annonse
Annonse